Hoe kan ik de bloedcirculatie in mijn benen verbeteren?

bloedcirculatie benen verbeteren nutri-bel supplementen

Ons lichaam werkt het best wanneer het bloed vlot stroomt en het zo onze cellen van de nodige voedingstoffen en zuurstof kan voorzien. Indien de bloedcirculatie niet goed is, kan dit heel wat nadelige gevolgen voor onze gezondheid hebben ( zeker op lange termijn). Ik geef hieronder enkele tips om op een effectieve manier de bloedcirculatie in onze benen te verbeteren aangezien dit een veelvoorkomende klacht is.

De basis van een goede bloedcirculatie

Een gezonde levensstijl is essentieel om allerlei klachten te voorkomen of te behandelen. Ook voor het verbeteren van de bloedsomloop geldt dat een evenwichtig, gezond dieet én regelmatig bewegen de twee basisregels zijn. Regelmatige lichaamsbeweging, zoals dagelijks een halfuurtje wandelen of zwemmen, kan de bloedsomloop helpen en voorkomen dat het erger wordt. Bewegen kan ook helpen om de bloedvaten te verwijden wanneer dat nodig is.

Er is ook onderzoek gepubliceerd in de European Journal of Preventive Cardiology en die toont aan dat yoga een ideale keuze is qua lichaamsbeweging en zeer gunstig voor het cardiovasculaire systeem.

Kortom als je niet gezond eet en hele dagen in de zetel stilzit, hebben andere hulpmiddelen weinig zin. Wat kunnen andere hulpmiddelen zijn om de bloedcirculatie in je benen te verbeteren?

Infraroodwarmtetherapie voor een betere bloedcirculatie

Al jaren wordt onderzocht hoe infraroodwarmte kan helpen bij bepaalde lichamelijke klachten. De energie die via golflengten wordt uitgestraald ondersteunt een gezonde bloedsomloop die cruciaal is voor een goed werkend cardiovasculair systeem.

Infraroodwarmtetherapie kan worden toegepast op heel het lichaam via infraroodsauna’s of op een specifiek lichaamsdeel via infraroodmatten. Plaatselijke verwarming via zo’n infraroodmat zal ook bijdragen tot het ontspannen van de spieren.

Compressiekousen of -kledij zal vochtophoping verlichten

Een slechte bloedsomloop kan nadelige gevolgen hebben voor ons lichaam, maar vooral voor de uiteinden van ons lichaam. Het zijn voeten, benen, handen en polsen die het meest afzien wanneer de bloedcirculatie niet goed verloopt. Vaak last van koude handen/ voeten? Dat is een veelvoorkomend symptoom van slechte bloedcirculatie.

Compressiesokken helpen door druk toe te voegen aan de bloed- en lymfestroom die door de zwaartekracht in de benen kan ophopen, waardoor de bloedstroom terug naar je hart wordt verhoogd. Dit helpt ook bij de pijn veroorzaakt door zwelling en slechte bloedsomloop. Compressiekousen zijn de meest gekende oplossing voor de slechte bloedcirculatie in de benen. Let erop dat je bij de aankoop van compressiekledij zoekt naar een ademende stof die zweet afvoert en de aanwezigheid van bacteriën kan voorkomen. Zoek daarom naar compressiekouden met koper in, want koper zal schimmels, virussen en bacteriën elimineren.

Mensen die weinig bewegen, ouderen en vaak ook zwangere vrouwen, halen dus best zo een paar kousen in huis! 😉

Stop met slechte gewoontes!

Roken is nergens goed voor en is een belangrijke risicofactor voor het ontwikkelen van een perifere vaatziekte – een vernauwing in de slagader naar het been veroorzaakt door slagaderverkalking. Indien je nog zou roken en je hebt een slechte bloedcirculatie, dan zou ik aanraden om zo snel mogelijk te stoppen. Niet alleen voor die specifiek klacht, maar ook voor alle andere nefaste gevolgen voor je lichaam en algemene gezondheid.

Verder wordt ook overgewicht of obesitas geassocieerd met een groter risico op aandoeningen van de bloedsomloop. Het handhaven van een gezond voedingspatroon is dus zeer belangrijk, bijvoorbeeld het Mediterraans dieet waar fruit, groenten, olijfolie, noten, zaden, … vooral centraal staan. Hierbij bevorder je dus niet alleen je gezondheid, maar bescherm je jezelf preventief tegen de risicofactoren voor o.a. hart- en vaatziekten. Sterfte door een hart- of vaatziekte blijft de laatste jaren altijd op de 1ste op 2e plaats als grootste doodoorzaak in België.

Ken je de quote “sitting is the new smoking”? Het klinkt overdreven, maar er zit veel waarheid in. Eigenlijk moeten mensen die een zittend beroep hebben compressiekousen dragen. Waarom? Mensen met een staand beroep bewegen meer, gebruiken hun spieren meer en dat voorkomt stolsels. Mensen met een zittend beroep bewegen dus minder en dat kan stolsels veroorzaken. De druk die compressiesokken uitoefenen, kan helpen om het ophopen van bloed te verminderen.

Massages voor een betere bloedsomloop

Een massage krijgen is altijd fijn, maar het is nog leuker nu je weet dat massages ook de bloedsomloop verbeteren! Een onderzoek in 2020 in de Journal of Applied Physiology toonde aan dat een beenmassage van slechts vijf minuten de bloedsomloop aanzienlijk verhoogd, niet alleen in het gemasseerde ledemaat, maar zelfs ook in het andere.

Koude douches nemen en warm water drinken

Een koude douche is niet voor iedereen weggelegd. Toch blijkt het heel wat voordelen te hebben voor ons lichaam en onze huid. Zo zou een koude douche zorgen voor het verhogen van de bloedsomloop, vermindert het spierpijn na een sportactiviteit en geeft het je haar een mooie glans.

Koud water op je lichaam en dan warm water drinken? Het klinkt tegenstrijdig, maar er zit een redenering achter. Om te beginnen kan warm water helpen om voeding in onze maag af te breken. Dat maakt onze vertering makkelijker en de algemene darmflora beter zodat er zo min mogelijk constipatie/ diarree kan optreden. Andere voordelen van warm water of theetjes drinken zijn; gewichtsverlies ( want warm water verhoogt je lichaamstemperatuur en dat verhoogt op zijn beurt de stofwisseling), een verbeterde bloedcirculatie en de eliminatie van vrije radicalen die vroegtijdige veroudering kunnen veroorzaken.

Supplementen en verzorging voor een betere bloedcirculatie (in de benen)

  • Beengel Nutri-Bel
    Beengel (150ml)
    22,00
  • Resveratroll+ supplement
    Resveratroll+ (60caps)
    45,00
  • Pycnogenoll+ supplement
    Pycnogenoll+ (60caps)
    60,00

De informatie op onze blog is louter informatief. Onze tips of adviezen die we in de blogartikels meegeven, vervangen in géén geval het advies van een arts of apotheker. Raadpleeg bij klachten of ziekte steeds uw behandelende gezondheidstherapeut/ arts of apotheker.

Geef een antwoord