De herfst van 2022: inspiratie voor gerechten, activiteiten en gezondheidstips!

De herfst van 2022 inspiratie voor gerechten activiteiten en gezondheidstips

Groenten die de herfst in je bord brengen

Je hoort altijd als gezondheidsadvies, ook bij ons trouwens, eet gezond én vooral gevarieerd!
Er zijn heel wat groenten en fruit die het best passen in een bepaald seizoen. Dat is niet alleen goed voor onze portemonnee, maar ook voor ons lichaam.

Ons lichaam vraagt tijdens de herfst en winterperiode naar warme en voedzame gerechten/ soepen. Dit in tegenstelling tot verfrissende, lichte slaatjes en een ijsjes of twee in de zomer. Wist je dat groenten kopen volgens het seizoen ze een betere smaak en kwaliteit geeft? Vijf groenten om te eten deze herfst;

  1. Andijvie
  2. Pastinaak
  3. Knolselder
  4. Pompoen
  5. Paddenstoelen

Het zijn niet dé meest populaire en gekende groenten om iets mee te maken. Maar na wat opzoekingswerk online of in een receptenboek zijn de gerechten eindeloos. Wat denk je van een ovenschotel met pompoen- of andijviepuree? Of een pizza met pastinaak en paddenstoelen? Ik maak alvast deze week een knolseldersoep afgewerkt met een beetje currykruiden en croutons.

Leuke herfstactiviteiten 2022

Er zijn genoeg leuke activiteiten om tijdens de herfstperiode eens te doen. Dat kan alleen zijn, met twee of met een hele bende. Enkele ideetjes om als activiteit te doen tijdens de herfst;

  • Een nieuw boek aanschaffen en deze verslinden samen met een kopje thee of warme chocomelk erbij.
  • Een fotoshoot doen in het bos of in je tuin met je partner / kinderen / kleinkinderen. Hiervoor kan je terecht bij Mbsj Photo-art 😉 ! Dé beste in de regio voor eender welk type fotoshoot! Jacky van Mbsj Photo-art heeft dankzij zijn uitstekende product fotografie onze webshop naar een hoger niveau getild.
  • Een herfstdiner organiseren met vrienden of familie. Koop een nieuw gezelschapsspel of haal gewoon een spel kaarten boven en geniet van elkaars gezelschap en de onderlinge competitiviteit.
  • Je garderobe/ kast afstemmen met de herfstperiode. Nu is hét moment om de kleuren terracotta, okergeel, bruin, beige, kaki,… te dragen.
  • Met je kinderen of kleinkinderen pompoenen gaan halen en deze een leuk plekje geven of ze versieren in Halloween stijl.
  • De open haard aansteken en genieten van de warmte en het knetterend geluid van het vuur.
  • Naar een wellness gaan met je partner. Eens goed zweten in de sauna is niet alleen heel goed om toxines uit je lichaam te zuiveren, het stimuleert doorbloeding, verbetert je weerstand, enz.
  • Naar het bos gaan en noten verzamelen om zelf op te peuzelen of als decoratie te bewaren.

Gezond de herfst door

Het is weer zover; de dagen zijn korter, donker, koud en nat. Zorg ervoor dat je lichaam zowel fysiek als mentaal klaar is om de komende herfst- en winterperiode gezond te overbruggen. Gezondheidskwaaltjes zoals een zere keel een verstopte neus, een zware hoest, extreme vermoeidheid,… zijn typisch aan het herfstseizoen. Pak deze kwaaltjes aan met natuurlijke middelen.

Vitamine D-tekort bij meer dan 80% van de Belgen

Blootstelling aan zonlicht is de beste manier om vitamine D op te doen, omdat het lichaam automatisch regelt hoeveel vitamine D het uit het zonlicht zal halen. Het lichaam kan deze vitamine D tot zes maanden lang opslaan en gebruiken wanneer nodig. Maar vaak is dat niet genoeg. Rondom de herfst- en wintermaanden is de kans op een vitamine D tekort het grootst. 

In 2020 bleek uit een rapport van De Hoge Belgische Gezondheidsraad dat bijna 80% in België een matig tot ernstig tekort aan vitamine D heeft! Bij volwassenen kan een vitamine D tekort leiden tot een verminderde weerstand, osteoporose, vermoeidheid, …. Zorg ervoor dat je dus voldoende van deze vitamine binnenkrijgt tijdens de komende maanden!

Vitamine C voor je weerstand

Vitamine C is gewoonweg dé weerstand vitamine bij uitstek. In de orthomoleculaire geneeskunde wordt vitamine C vooral aanbevolen bij virusinfecties zoals bij verkoudheid, griep,… . Wanneer je ziek bent, is de nood aan vitamine C heel hoog. Vitamine C is een sterke antioxidant, waardoor je lichaam beter beschermd is tegen vrije radicalen. Daarnaast zorgt vitamine C voor aanmaak van collageen en helpt het tegen stress.

Eet daarom tijdens de herfst veel fruit en groenten met vitamine C zoals sinaasappelen, kiwi’s, rode paprika, enzovoort. Indien je nog een extra boost vitamine C wil, is er het supplement Nutri-C1000+.

Neem multivitaminen

Vooral in de herfst en in de winter kan je weerstand wel wat hulp gebruiken. Vanuit je voeding is het vandaag de dag bijna onmogelijk om alle vitaminen, mineralen en andere belangrijke stoffen binnen te krijgen. Een multivitamine is ideaal om die tekorten aan te vullen, bijvoorbeeld Vitamineril.

Siroop voor de luchtwegen en keel

Niets zo vervelend of een zere keel. Wanneer we keelpijn hebben, bestaan er genoeg natuurlijke middeltjes om hier snel vanaf te komen. Genoeg rusten, veel drinken, spoelen met zout water, thee met verse honing, … Wanneer deze middeltjes toch niet voldoende zijn kan je baat hebben bij supplementen of een siroop die je luchtwegen verzacht, keelpijn verlicht en eventuele slijmen kan oplossen.

  • Nutri-C1000+ supplement
    Nutri-C1000+ (90caps)
    31,00
  • Vit-D1000+ Nutri-Bel supplement
    Vit-D1000+ (90caps)
    34,00
  • Vitamineril Nutri-Bel supplement
    Vitamineril (90tabl)
    26,00
  • Sirolung Nutri-Bel voedingssupplement
    Sirolung (500ml)
    32,00

De informatie op onze blog is louter informatief. Onze tips of adviezen die we in de blogartikels meegeven, vervangen in géén geval het advies van een arts of apotheker. Raadpleeg bij klachten of ziekte steeds uw behandelende gezondheidstherapeut/ arts of apotheker.

Geef een antwoord