Wat is glutathion en waarom is glutathion belangrijk?

wat is glutathion en waarom is het belangrijk voor ons lichaam

Glutathion komt bijna in alle cellen van het menselijke lichaam voor. Het is een tripeptide dat door ons lichaam wordt aangemaakt en het behoort tot de belangrijkste antioxidanten in het lichaam. Wanneer glutathion onvoldoende wordt aangemaakt in ons lichaam stijgt de kans op het krijgen van allerlei aandoeningen. 

Waar wordt glutathion van gemaakt?

Laten we het even hebben over de structuur van glutathion, zodat we meer kunnen begrijpen over hoe het werkt en waar het te vinden is. Glutathion is een zwavelrijk tripeptide, wat betekent dat het bestaat uit drie aminozuren: glycine, cysteïne en glutaminezuur. Deze belangrijke stof, vervaardigd in de lever, wordt gecreëerd na de consumptie van “op zwavel gebaseerd voedsel” en bepaalde aminozuren zoals cysteïne.

Er zijn 3 gekende voedingsmiddelen die de productie van glutathion ondersteunen:

  1. Eiwitrijke producten zoals eieren, kip, kikkererwten, linzen, …
  2. Noten ( = goede bron van selenium )
  3. Kruisbloemige groenten zoals broccoli, spruiten, waterkers, bloemkool, …

Zoals we ook bij andere belangrijke stoffen zien, is de opname ervan uit voedsel niet vanzelfsprekend en vaak ook niet voldoende. Zeker naarmate we ouder worden, kan de waarde van glutathion ook afnemen. We kunnen het niet genoeg benadrukken, maar een gezond dieet is zó belangrijk! Wanneer we gezond eten en “ ongezonde triggers” vermijden,  maken we voldoende glutathion aan. Echter, veel mensen leven niet gezond met een tekort aan heel wat belangrijke stoffen zoals glutathion als gevolg.

Over welke ongezonde triggers heb ik het?

  • Ongezonde voeding
  • (Emotionele) stress
  • Infectie ziekten en ontstekingen in het lichaam
  • Roken
  • Sommige medicijnen

Waarom is glutathion belangrijk?

Wat doet het voor onze algemene gezondheid?

In de National Library of Medicine zijn er bijna 17.000 publicaties omtrent de rol van glutathion in ons lichaam.  Wanneer glutathion onvoldoende wordt aangemaakt in ons lichaam stijgt de kans op het krijgen van allerlei aandoeningen. Zo is een tekort aan glutathion gerelateerd aan: de ziekte van Alzheimer, hart en vaatklachten, chronische vermoeidheid, Parkinson en nog veel meer andere aandoeningen.

Een slechte gezondheid kan worden veroorzaakt door schade door vrije radicalen, wat leidt tot pathogene ontwikkeling en vroegtijdige veroudering. Schade door vrije radicalen wordt over het algemeen veroorzaakt door de omgeving waarin we leven; zoals blootstelling aan hoge UV-stralen en consumptie en inademing van giftige verbindingen zoals zware metalen, pesticiden en industriële chemicaliën. Glutathion bindt zich aan deze toxines en maakt deze wateroplosbaar, zodat ze via urine kunnen worden uitgescheiden. De lever is de grootste “glutathion reservoir” en beschermt op zijn beurt ook de leverfunctie zelf.

Als beschermer van het lichaam

Glutathion heeft als functie om de cellulaire schade veroorzaakt door deze vreemde indringers te voorkomen, terwijl de lever en nieren worden beschermd. Glutathion draagt ook bij aan het hergebruiken van andere antioxidanten zoals vitamine C, vitamine E, alfaliponzuur en coënzym Q10 waardoor de hoeveelheid van het aantal antioxidanten in ons lichaam sterk wordt vergroot.

Deskundigen zijn het erover eens dat bijna alle aandoeningen en ziekten beginnen met een ontsteking op cellulair niveau. Glutathion bezit krachtige anti-inflammatoire eigenschappen rechtstreeks in cellen en bevordert een goede gezondheid.

Het is dus geen wonder dat glutathion ook een positieve invloed heeft op onze algemene immuniteit. Glutathion versterkt het immuunsysteem door de reproductie en activering van lymfocyten, en is betrokken bij bijna alle genezings- en beschermingsmaatregelen van het lichaam. Een gezonde groei en activiteit van het immuunsysteem is afhankelijk van glutathion. 

Onderzoek door de jaren heen heeft zelfs aangetoond dat glutathion kan helpen bij het voorkomen van neurodegeneratie en het verbeteren van de cardiovasculaire gezondheid.

Experts zeggen dat we 500 tot 1500 mg glutathion per dag mogen innemen. Om er zeker van te zijn dat u de meeste voordelen van glutathion krijgt, zijn de liposomale vormen het beste omdat deze beter worden opgenomen in het lichaam.

Welke vitamines helpen bij de aanmaak van glutathion in het lichaam?

De vitamines C, B6, B12, B9 en de mineralen magnesium, selenium. Ze helpen bij de natuurlijke productie van glutathion en zullen zo de kans op een tekort verkleinen. Een andere suggestie is het nemen van glutathion in combinatie met NAC. N-Acetyl-Cysteïne (NAC) is een gekend supplement dat eenvoudigweg in glutathion wordt omgezet.  

Voorzorg: Het nemen van aanvullende glutathion is misschien niet voor iedereen weggelegd. Raadpleeg altijd uw gezondheidsprofessional voordat u aanvullende supplementen neemt om de aanmaak van glutathion te stimuleren.

  • Nutri-Mag+ supplement
    Nutri-Mag+ (90caps)
    32,00
  • NAC1000+ supplement
    NAC1000+ (60caps)
    36,00
  • Detoxforte+ supplement nutri-bel
    Detoxforte (60caps)
    59,00
Referenties
• Adeoye, O., Olawumi, J., Opeyemi, A., & Christiania, O. (2018). Review on the role of glutathione on oxidative stress and infertility. JBRA assisted reproduction, 22(1), 61–66. https://doi.org/10.5935/1518-0557.20180003 • Allen, Jason, and Ryan D. Bradley. “Effects of oral glutathione supplementation on systemic oxidative stress biomarkers in human volunteers.” The Journal of Alternative and Complementary Medicine 17.9 (2011): 827-833. • Anderson, Mary E., et al. “Glutathione monoethyl ester: preparation, uptake by tissues, and conversion to glutathione.” Archives of biochemistry and biophysics 239.2 (1985): 538-548. • Anderson, Michelle F., Michael Nilsson, and Neil R. Sims. “Glutathione monoethylester prevents mitochondrial glutathione depletion during focal cerebral ischemia.” Neurochemistry international 44.3 (2004): 153-159. • Ballatori, Nazzareno, et al. “Glutathione dysregulation and the etiology and progression of human diseases.” Biological chemistry 390.3 (2009): 191-214. • Cacciatore, Ivana, et al. “Prodrug approach for increasing cellular glutathione levels.” Molecules 15.3 (2010): 1242-1264. • Donnerstag, Barbara, et al. “Reduced glutathione and S-acetylglutathione as selective apoptosis-inducing agents in cancer therapy.” Cancer letters 110.1 (1996): 63-70.ley RD • Fraternale, A., et al. “Antiviral and immunomodulatory properties of new pro-glutathione (GSH) molecules.” Current medicinal chemistry 13.15 (2006): 1749-1755. • Fraternale, A., et al. “Inhibition of murine AIDS by pro-glutathione (GSH) molecules.” Antiviral research 77.2 (2008): 120-127. • Hagen, TORY M., et al. “Bioavailability of dietary glutathione: effect on plasma concentration.” American Journal of Physiology-Gastrointestinal and Liver Physiology 259.4 (1990): G524-G529. • Kretzschmar, M., and W. Klinger. “The hepatic gluthathione system-influences of xenobiotics.” Experimental pathology 38.3 (1990): 145-164. • Kretzschmar, M. “Regulation of hepatic glutathione metabolism and its role in hepatotoxicity.” Experimental and Toxicologic Pathology 48.5 (1996): 439-446. • Lash, LH. (2005). Role of glutathione transport processes in kidney function. Toxicology and Applied Pharmacology, 204(3), 329-342. http://doi.org/10.1016/j.taap.2004.10.004 • Locigno, Roberto, et al. “S-acetyl-glutathione selectively induces apoptosis in human lymphoma cells through a GSH-independent mechanism.” International journal of oncology 20.1 (2002): 69-75. • Lomaestro, Ben M., and Margaret Malone. “Glutathione in health and disease: pharmacotherapeutic issues.” The Annals of pharmacotherapy 29.12 (1995): 1263-1273. • Minich, D. M., & Brown, B. I. (2019). A Review of Dietary (Phyto)Nutrients for Glutathione Support. Nutrients, 11(9), 2073. https://doi.org/10.3390/nu11092073 • Pizzorno J. (2014). Glutathione! Integrative medicine (Encinitas, Calif.), 13(1), 8–12. • Richman, P. G., and A. Meister. “Regulation of gamma-glutamyl-cysteine synthetase by nonallosteric feedback inhibition by glutathione.” Journal of Biological Chemistry 250.4 (1975): 1422-1426. • Sen, Chandan K., and Lester Packer. “Thiol homeostasis and supplements in physical exercise.” The American journal of clinical nutrition 72.2 (2000): 653s-669s. • Vogel, Jens-Uwe, et al. “Effects of S-acetylglutathione in cell and animal model of herpes simplex virus type 1 infection.” Medical microbiology and immunology 194.1-2 (2005): 55-59. • Weschawalit, S., Thongthip, S., Phutrakool, P., & Asawanonda, P. (2017). Glutathione and its antiaging and antimelanogenic effects. Clinical, cosmetic and investigational dermatology, 10, 147–153. https://doi.org/10.2147/CCID.S128339 • Witschi, A., et al. “The systemic availability of oral glutathione.” European journal of clinical pharmacology 43.6 (1992): 667-669.

De informatie op onze blog is louter informatief. Onze tips of adviezen die we in de blogartikels meegeven, vervangen in géén geval het advies van een arts of apotheker. Raadpleeg bij klachten of ziekte steeds uw behandelende gezondheidstherapeut/ arts of apotheker.

Geef een antwoord