Hoe krijg je betere focus?

Hoe krijg je betere focus

Ons concentratievermogen wordt beïnvloed door allerlei factoren die de aandachtspanne kunnen verminderen. Stress, ziekte, voeding, medicatie, tekorten aan voedingsstoffen of leeftijd kunnen een invloed hebben op onze focus en andere cognitieve vaardigheden.

Naarmate we ouder worden, zien we vaak een ​​afname van sommige cognitieve vaardigheden, waaronder onze focus. Een belangrijke oorzaak die wordt vergeten is het gebrek aan bepaalde vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen die de focus en aandacht aantasten. Gelukkig kunnen we deze oorzaak ook snel verhelpen met de juiste én kwaliteitsvolle producten.

De beste supplementen voor een betere focus

Preventief je lichaam ondersteunen met de juiste voedingsstoffen, kan ervoor zorgen dat er minder cognitieve achteruitgang is op hogere leeftijd. Op zoek naar de beste supplementen voor een betere focus, aandacht en concentratie? Zoek niet verder 😉

1. Omega-3-vetzuren voor het behoud van een normale hersenfunctie

Het omega 3-vetzuur DHA is belangrijk voor het behoud van een normale hersenfunctie. Een tekort aan essentiële vetzuren kan op lange termijn leiden tot een verhoogde mate van veroudering in de hersenen en dat willen we allemaal het liefst vermijden. Een inname van 250 mg EPA + DHA per dag is de aanbevolen hoeveelheid.

2. Resveratrol, hét antioxidant

Resveratrol behoort tot een groep verbindingen die polyfenolen worden genoemd. Ze werken als antioxidanten en beschermen het lichaam tegen schadelijke vrije radicalen. Resveratrol is een antioxidant die vooral te vinden is in de pitten, steeltjes en pellen van druiven.

Voor extra cognitieve ondersteuning kan een resveratrol-supplement worden overwogen. Een onderzoek wees uit dat resveratrol leeftijdsgerelateerde cognitieve achteruitgang helpt voorkomen door de hippocampus te ondersteunen, een deel van de hersenen dat wordt geassocieerd met geheugen.

3. Fosfatidylserine voor een verbetering van de geheugenfunctie

Studies hebben aangetoond dat mensen die dagelijks tot 400 mg fosfatidylserine innemen, een verbeterd geheugen en denkvermogen hebben. Andere studies tonen een verbetering van de geheugenfunctie aan voor diegenen die cognitief gestoord zijn na suppletie met fosfatidylserine.

Fosfatidylserine is een belangrijk onderdeel van onze celmembranen. Fosfatidylserine helpt bij het reguleren van deze neurotransmitters in de hersenen, wat helpt de stemming te stabiliseren en symptomen van stress, depressie en angst te verminderen. Met een verbeterd denkvermogen en minder stress en angst, kan uw concentratievermogen aanzienlijk verbeteren met fosfatidylserine-supplementen.

4. Ginkgo Biloba tegen cognitieve achteruitgang

Ginkgo biloba wordt al eeuwen gebruikt in de Chinese geneeskunde om de geheugenfunctie te ondersteunen. Het is gebleken dat ginkgo biloba de bloedtoevoer naar de hersenen verhoogt. Dit verbetert op zijn beurt cognitieve vaardigheden zoals focus en geheugen.

Studies hebben aangetoond dat het nemen van ginkgo-supplementen de leeftijdsgerelateerde cognitieve achteruitgang kan verbeteren. Aanvullende studies hebben aangetoond dat gezonde volwassenen van middelbare leeftijd een verbeterd geheugen en denkvermogen zagen met ginkgo-suppletie.

5. Rhodiola Rosea ondersteunt de hersenfunctie

Veelbelovende onderzoeken hebben aangetoond dat rhodiola de hersenfunctie en mentale verwerking kan verbeteren door vermoeidheid te verminderen.

Een studie toonde aan dat deelnemers met chronische vermoeidheidssymptomen een significante verbetering lieten zien in concentratie, kwaliteit van leven, stemming, vermoeidheid en stresssymptomen na slechts een week van 400 mg rhodiola per dag in te nemen. Verbeteringen bleven toenemen gedurende de onderzoeksperiode van 8 weken.

6. Maca, een krachtige superfood

Maca wordt als superfood beschouwd omdat het een hoge voedingswaarde heeft. De macawortel kan onze focus helpen verbeteren door twee delen van de hersenen, de hypofyse en de hypothalamus, te ondersteunen. Maca is rijk aan polyfenolen en vitamine B6 en heeft neuroprotectieve voordelen die de hersenen beschermen tegen letsel door blootstelling aan neurotoxinen en neuro-inflammatie. De polyfenolen in maca helpen het geheugen, de cognitieve functie en het leren te verbeteren.

Vitamine B6 is nodig om bepaalde neurotransmitters of chemische boodschappers in de hersenen te maken. Ook een Vitamine B6-tekort kan in verband worden gebracht met dementie en cognitieve achteruitgang.

7. MCT als energiebron voor de hersenen

MCT, of middellange-keten-triglyceriden, zijn uitgebreid bestudeerd vanwege hun hersenstimulerende voordelen. MCT’s worden snel afgebroken en naar de lever gestuurd, waar ze kunnen worden omgezet in ketonen. Ketonen kunnen de bloed-hersenbarrière passeren en een andere energiebron voor de hersenen vormen als koolhydraten, de favoriete brandstofbron van de hersenen, niet direct beschikbaar zijn.

Eén zo’n onderzoek toonde aan dat MCT-supplementen energie kunnen leveren aan stervende neuronen, waardoor hersencellen in leven blijven.

Conclusie?

Door alle afleidingen vandaag de dag, kan het moeilijk zijn om je te concentreren en aandachtig bezig te blijven met één taak. Zoals je kan lezen zijn er gelukkig verschillende opties om de hersenfunctie en het focusvermogen te vergroten. Elk supplement heeft zijn eigen werkingsmechanisme, dus kies voor diegene die jou kan ondersteunen passend bij je levensstijl en behoeftes.  

De wetenschappelijke inhoud van dit artikel is gebaseerd op een artikel van Dr. Carlie Biggins en via haar website https://dcarlie.com/ kan je alle referenties raadplegen. De informatie op onze blog is louter informatief. Onze tips of adviezen die we in de blogartikels meegeven, vervangen in géén geval het advies van een arts of apotheker. Raadpleeg bij klachten of ziekte steeds uw behandelende gezondheidstherapeut/ arts of apotheker.

Geef een antwoord