Misselijkheid aanpakken met natuurlijke middeltjes

middeltjes tegen misselijkheid

Bijna iedereen heeft zich wel eens misselijk gevoeld; of het nu voor een moeilijk examen was, een eerste date of een wilde rit in de achtbaan van een pretpark. Hoe dan ook, het is geen leuk gevoel en iets wat we zo snel mogelijk willen verhelpen. 

Oorzaken van misselijkheid

Er is een grote verscheidenheid aan mogelijke oorzaken van je misselijkheid. Naargelang de ernst van de symptomen is het aangewezen om advies te vragen bij je arts/ apotheker.

Het is belangrijk om de oorzaak van de misselijkheid te achterhalen. Ligt het aan medicijnen, een ontsteking van de maag of darmen, stress, te weinig of teveel gegeten of is het als gevolg van ochtendmisselijkheid? 

Eten tegen misselijkheid

Eten is misschien wel het laatste waar je zin in hebt als je misselijk bent, maar sommige voedingsmiddelen verlichten de symptomen. Een top drie;

1. Voedingsmiddelen met een hoog zetmeelgehalte (zoute crackers of toast)
Hou in je achterhoofd dat overmatige honger de misselijkheid kan erger maken. Dus eet zeker iets! Een cracker of toast zullen je honger stillen zonder té sterke geuren of smaken die misselijkheid kunnen vergroten. Zetmeelrijk voedsel kan ook helpen om maagzuren te absorberen en je maag te kalmeren. Tip: eet langzaam als je je misselijk voelt, zodat je de overstuurde maag niet overbelast. Voor zwangere vrouwen is het bijvoorbeeld een goed idee om een ​​handvol crackers op je nachtkastje te bewaren. Waarom? Als je er een paar eet voordat je uit bed komt, kan de misselijkheid ‘s ochtends worden verlicht.

2. Het gebruik van gember tegen misselijkheid en overgeven is al eeuwen bekend
Het is gebleken is dat capsules met gemberpoeder misselijkheid en braken verminderen. Je kunt ook een kopje gemberthee maken, een glas ginger ale drinken of een paar gemberkoekjes eten. Het is bewezen dat gember de symptomen van misselijkheid vermindert, vooral tijdens de zwangerschap. 

3. Kleine slokjes water doorheen de dag
Kleine slokjes water zullen je helpen gehydrateerd te blijven én de hoofdpijn te vermijden die vaak gepaard gaat met misselijkheid. Begin met kleine slokjes totdat je voelt dat je een grotere hoeveelheid water kunt verdragen zonder te braken. Idealiter drink je dagelijks 2 liter water.

Wat kan nog helpen tegen misselijkheid?

Naast voeding is het ook belangrijk om na te gaan of je niet bepaalde tekorten hebt aan voedingsstoffen.

Wist je dat misselijkheid kan ontstaan bij een tekort aan magnesium? Vaak gaat dit gepaard met symptomen zoals hoofdpijn, vermoeidheid en spierpijn. Tegenwoordig zit er te weinig magnesium in onze voeding door de mineraalarme bodems. Je kan dagelijks extra magnesium gebruiken zoals magnesiumcitraat supplementen. Of eet meer magnesiumbronnen zoals noten, groene bladgroenten en bananen. 

Daarnaast kan ook een tekort aan de combinatie actieve folaat, vitamine B6 en B12 misselijkheid veroorzaken. Het slikken van de juiste vormen van deze voedingsstoffen kan misselijkheid voorkomen en verminderen. Ga dus op zoek naar supplementen waar de voedingstoffen onder deze benaming staan vermeld; 

Tot slot is een probiotica ideaal om extra in te nemen. Wanneer je maag in de knoop zit, is het essentieel om het met de juiste melkzuurbacteriën te ondersteunen. Resultaat? Een goede darmflora wat op zijn beurt bijdraagt tot een normale werking van het immuunsysteem.

De informatie op onze blog is louter informatief. Onze tips of adviezen die we in de blogartikels meegeven, vervangen in géén geval het advies van een arts of apotheker. Raadpleeg bij klachten of ziekte steeds uw behandelende gezondheidstherapeut/ arts of apotheker.

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

Geef een antwoord