Mooi haar op elke leeftijd

Krijg mooi haar op elke leeftijd

Wanneer we ons lichaam voeden met gezonde voedingsstoffen gaan deze initieel naar onze organen. Pas daarna zijn de uiteinden van het lichaam aan de beurt zoals haar, huid en nagels. Lees onze tips hieronder om mooi haar te hebben ongeacht je leeftijd.

Wat gebeurt er met ons haar als we ouder worden?

Vanaf middelbare leeftijd zal niet alleen de huid verouderen, maar ook het haar zal dunner, fragieler en grijzer worden. Helaas kunnen we daar niet van onderuit. Wat we wél kunnen doen is manieren zoeken om ons lichaam in zijn geheel in goede conditie te houden.

Hormonale gevolgen voor het haar

Het vrouwelijk hormoon oestrogeen heeft meerdere functies in het lichaam. Eén van de functies is dat oestrogeen een positieve invloed heeft op de haarconditie. Eens we de leeftijd van 35 jaar passeren, begint de productie van oestrogeen te verminderen. Dat zal op termijn een effect hebben op allerlei zaken waaronder dus ook het haar. Veel vrouwen hebben dan ook last van haaruitval tijdens de menopauze door die hormoonschommelingen in het lichaam.

Mineralen voor het haar

Er bestaan verschillende mineralen en gezonde voedingsstoffen om je haar gezond en sterk te houden. Vitamine B8 is bijvoorbeeld zo’n stof die een gezonde haargroei zal stimuleren. In voeding is vitamine B8 te vinden in o.a. eieren, vis, en allerlei noten zoals hazelnoten, amandelen en pindanoten. Ook zink kan haaruitval tegengaan. Zink is een essentieel mineraal met beschermende anti-oxidante eigenschappen en draagt bij tot het behoud van een schone huid, haar en nagels. In voeding is het te vinden in noten, graanproducten, kaas, schaal- en schelpdieren.

Silicium is essentieel voor de aanmaak van keratine en collageen, dus hoe hoger de siliciumconcentratie, hoe minder snel het haar uitvalt én hoe meer glans het heeft. Pluspunt: Silisium is ook in het algemeen heel goed voor de verzorging van je huid en nagels. MSM (zwavel) helpt het haar dikker maken en geeft het meer glans. Het verhoogt ook de groeisnelheid van het haar. Ook dit product is goed voor je huid en nagels.

Stress is slecht voor het haar

Elke dag verliezen we haar, van 50 tot 100 haren per dag volgens bepaalde studies. Ongeacht het een natuurlijk proces is die elke persoon doormaakt, kan het bij de ene persoon véél meer zijn dan bij de andere. In de meerderheid van de gevallen ligt een hormonale disbalans aan de oorsprong van haaruitval. Stress is bij veel vrouwen een grote trigger voor een hormonale disbalans. De hormonale disbalans aanpakken of stress is dus een eerste belangrijke stap.

De juiste voeding voor het haar

Je lichaam heeft goede bouwstenen nodig die kunnen helpen om je haar sterk en gezond te houden. Daarnet spraken we al over MSM ( zwavel ), dus daarnaar zoeken in onze voeding is een gemakkelijke manier om dat aan te vullen. Denk maar aan broccoli, bloemkool, look, uien, pinda’s, parmezaanse kaas, eieren, amandelen, spinazie, spruiten, …

Je lichaam en haar verzorgen hoeft dus echt niet moeilijk te zijn, ongeacht welke leeftijd je hebt 😉

De informatie op onze blog is louter informatief. Onze tips of adviezen die we in de blogartikels meegeven, vervangen in géén geval het advies van een arts of apotheker. Raadpleeg bij klachten of ziekte steeds uw behandelende gezondheidstherapeut/ arts of apotheker.*

Geef een antwoord