In welke voeding zit Vitamine B12?

Vitamine B12 in voeding

De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid volgens de Gezondheidsraad is 2,8 µg vitamine B12. Wij gaan met jou op zoek naar voedingsbronnen die Vitamine B12 bevatten.

Vitamine B12 in voeding

Vitamine B12 is ook bekend als cobalamine. Waarvoor deze vitamine allemaal goed is, kan je onderaan lezen. Het is vooral terug te vinden in dierlijke producten zoals melkproducten, vlees, vis en eieren. Enkele voorbeelden; 

  • Vis 🐟 : bevat per 100g ongeveer 2,8 µg vitamine B12.
  • Rood vlees 🍖 : bevat per 100g ongeveer 2,1 µg vitamine B12.
  • Kaas 🧀 : bevat per 100g ongeveer 2,4 µg vitamine B12.
  • Melk 🥛 : bevat per 200ml ongeveer 1 µg vitamine B12.
  • Eieren 🥚 : bevat per ei ongeveer 0,8 µg vitamine B12.

Voorraad in de lever

Een tekort aan vitamine B12 komt eerder voor bij mensen die geen dierlijke producten eten, zoals veganisten/ fruitariërs. De vormen van vitamine B12 die werkzaam zijn voor de mens, komen niet voor in planten. 

Vitamine B12 is een wateroplosbare vitamine die een voorraad heeft in ons lichaam. Deze voorraad zit in de lever en daar kan je tot zeker 3 jaar mee doen. Maar eens jouw lichaam door die voorraad heen is, is er sprake van een tekort. 

Een vitamine B12-tekort

De oorzaken van een een vitamine B12-tekort zijn heel divers en verschillen van persoon tot persoon. Enkele mogelijke oorzaken van een vitamine B12 tekort zijn;
– slechte/ weinig opname uit de voeding
– een streng veganistisch eetpatroon
– geneesmiddelen zoals maagzuurremmers

Vraag gerust eens aan je huisarts om jouw vitamine B12-gehalte te controleren*. Als er een tekort is, dan hangt de behandeling af van de oorzaak. Nu je weet dat Vitamine B12 in voeding is te vinden, kan je ook je eetpatroon hierop aanpassen. Of kunnen eventueel onze Vit-B12+ tabletten helpen om het tekort aan te pakken.

Vitamine B12 is goed voor…

  • Vitamine B12 draagt bij tot een normaal energieleverend metabolisme
  • Vitamine B12 draagt bij tot de normale werking van het zenuwstelsel
  • Vitamine B12 draagt bij tot een normaal metabolisme van homocysteïne
  • Vitamine B12 draagt bij tot een normale psychologische functie
  • Vitamine B12 draagt bij tot een normale vorming van rode bloedcellen
  • Vitamine B12 draagt bij tot de normale werking van het immuunsysteem
  • Vitamine B12 draagt bij tot de vermindering van vermoeidheid en moeheid
  • Vitamine B12 speelt een rol in het celdelingsproces

*De informatie op onze blog is louter informatief. Onze tips of adviezen die we in de blogartikels meegeven, vervangen in géén geval het advies van een arts of apotheker. Raadpleeg bij klachten of ziekte steeds uw behandelende gezondheidstherapeut/ arts of apotheker.*

Geef een reactie