Tips om spataders te voorkomen

Spataderen zijn een ongemak voor velen en zien er niet mooi uit. Raadpleeg altijd een gezondheidsprofessional en vraag om advies. Wij geven je tips hoe je spataderen met eenvoudige thuisbehandelingen en alternatieve remedies kan behandelen én zelfs tips om spataders te voorkomen.

Eerst en vooral; hoe herken je spataderen?

Spataderen zijn de uitpuilende, blauwachtige aderen die net onder het oppervlak van je huid lopen. Ze komen vooral voor op benen en voeten. Wanneer ze ontstoken zijn, worden ze gevoelig bij aanraking en kunnen ze de bloedsomloop belemmeren en dat leidt tot gezwollen enkels, jeukende huid en pijn in het been. Spataderen zijn een veel voorkomende aandoening en vrouwen hebben minstens twee keer zoveel kans als mannen om ze te ontwikkelen.

Oorzaken van spataderen

Elke aandoening die druk op de benen of de buik uitoefent, kan tot spataderen leiden. De meest voorkomende zijn;
– Zwangerschap
– Langdurig staan / langdurig zitten
– Chronische constipatie
– Obesitas

Genetica speelt ook een rol, dus als andere familieleden spataderen hebben, is er een grotere kans dat jij dat ook krijgt. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, veroorzaakt zitten met gekruiste benen geen spataderen, hoewel het een bestaande aandoening kan verergeren. Maar wat zijn nu onze tips om spataders te voorkomen?

Tips om spataders te voorkomen

  • Beweeg regelmatig! In beweging blijven is de beste manier om je beenspieren strak te houden, je bloed te laten stromen en je gewicht onder controle te houden.
  • Als je overgewicht hebt, moet je afvallen. Een goed gewicht voorkomt drukopbouw op de aderen van de benen en voeten.
  • Draag geen strakke kleding die de bloedstroom, de lies of de benen kan belemmeren.
  • Vermijd het langdurig dragen van schoenen met hoge hakken. Schoenen met platte of lage hak zijn beter voor de bloedsomloop omdat ze de spanning van de kuitspieren verbeteren.
  • Vermijd langdurig zitten of staan ​​om de bloedstroom te bevorderen. Als je dagelijkse routine vereist dat je constant rechtstaat, overweeg dan om compressiekousen/ ondersteuningsslang te dragen.
  • Strek en oefen je benen zo vaak mogelijk om de bloedsomloop te verbeteren en de drukopbouw te verminderen.
  • Als je rookt, stop dan. Studies tonen aan dat roken kan bijdragen aan de ontwikkeling van spataderen.
  • Als je zwanger bent, slaap dan op de linkerzij in plaats van op je rug om de druk van de baarmoeder op de aderen in het bekkengebied te minimaliseren. Deze positie zal ook de bloedstroom naar de foetus verbeteren. 

Dit zijn enkele tips om spataders te voorkomen, maar er bestaan zeker meer manieren. Deel ze gerust met ons door op dit blogberichtje te reageren.

Ontdek producten die jou kunnen helpen* bij spataderen

Resveratrol draagt bij tot een goede doorbloeding en conditie van de bloedvaten.
  • Resveratroll+ bevat 100mg resveratrol en 100mg muizedoorn per capsule.
  • Resveratrol draagt bij tot een goede doorbloeding en conditie van de bloedvaten. Dit zijn factoren die invloed kunnen hebben op zware en vermoeide benen.
  • Muizedoorn draagt bij tot het behoud van de gezondheid van aderen en haarvaten en kan helpen bij o.a. zware benen.
Beengel is een verzorgingsproduct voor zware en vermoeide benen
  • Onze beengel is een natuurlijke gel voor zware en vermoeide benen. Het is zeer gunstig voor soepele aderen en voor het behoud van een sterke vaatwand.
  • Bevordert een goede doorbloeding van de haarvaten.
  • De aroma-oliën hebben een cosmetische verzorging van spataderen.

*De informatie op onze blog is louter informatief. Onze tips of adviezen die we in de blogartikels meegeven, vervangen in géén geval het advies van een arts of apotheker. Raadpleeg bij klachten of ziekte steeds uw behandelende gezondheidstherapeut/ arts of apotheker.

Geef een reactie