Je gewrichten soepel en sterk houden

soepele gewrichten

Doe jij regelmatig oefeningen om je gewrichten soepel en sterk te houden?

Het leven gaat te snel voorbij. Hoe ouder je wordt, hoe meer je je realiseert hoe belangrijk het is om elke dag optimaal te benutten. Dus, hoe kan je het verouderingsproces vertragen? Hoewel we de tijd niet kunnen terugdraaien, kunnen we de jaren op ons lichaam terugdraaien. Hoe? Met lichaamsbeweging!

Onderzoek heeft aangetoond dat lichaamsbeweging de fysiologische verouderingsklok kan vertragen. Dat klopt, sporten kan je jong houden.

Hoewel cardiovasculaire oefeningen zoals wandelen, joggen of fietsen ook belangrijk zijn, is het krachttraining die de voordelen biedt die je lichaam jonger, sterker en functioneler houden naarmate de jaren verstrijken.

De belangrijke voordelen van krachttraining na de leeftijd van 50 jaar zijn:

  • Je bouwt spiermassa op: Neen, het is niet de bedoeling dat je verandert in Superwoman/ Superman. Het betekent dat je letterlijk een sterke persoon blijft die haar/ zijn eigen boodschappen kan tillen, de grasmaaier kan duwen en zonder moeite kan rechtstaan als je lange tijd hebt neer gezeten.
  • Je botten zijn sterker: onverwachte valpartijen brengen elk jaar talloze ouderen in het ziekenhuis. Een kind krijgt een plaaster op zijn arm en begint binnen de 8 weken weer te spelen na een ongelukkige valpartij. Een 80-jarige is niet zo gelukkig. De gevolgen van gebroken botten kunnen nefast zijn. Krachttraining kan ook hierbij helpen.
  • Het vermindert lichaamsvet: teveel lichaamsvet is op geen enkele leeftijd goed. Het behouden van een gezond gewicht is belangrijk, vooral als het gaat om het voorkomen van veel ziekten die gepaard gaan met verouderen.
work-out voor senioren om de gewrichten sterk en soepel te houden
Als je aan beweging of krachttraining doet, doe het samen. Dat maakt het zoveel leuker!
  • Het verlaagt het risico op chronische ziekten: krachttraining helpt niet alleen veel chronische ziekten te voorkomen, maar het helpt ook de symptomen van problemen die je momenteel misschien al hebt te verzachten.
  • Het verbetert de mentale gezondheid: verouderen brengt heel wat mentale druk met zich mee. We zien ons lichaam veranderen, we verliezen vrienden, … kortom het kan een grote druk leggen op het mentale welzijn. Het is bewezen dat sport niet alleen een positieve invloed heeft op de fysieke gezondheid, maar ook op de mentale gezondheid.
Yoga is een mix van oefeningen, een goede ademhaling en meditatie.

Naast bepaalde oefeningen zijn er nog 8 andere tips die jou kunnen helpen ;

1. Koud/ warme therapieën: een koude icepack zo’n 15 minuten op het pijnlijke lichaamsdeel leggen, kan zwelling tegengaan. Een warme douche of kersenpitkussen ontspant je spieren .
2. Diepe ademhaling: adem traag in- en uit, diep vanuit je buik. Het kalmeert je en neemt stress receptoren weg in het lichaam die je spieren opspannen en zo de pijn erger maken. Focus op je ademhaling en hersenen zullen daarop fixeren ipv op de pijn.
3. Massage: deze remedie gaat duizend jaar terug en is nog altijd een van de beste. Er zijn veel soorten massages dus bespreek met je gezondheidsprofessional welke je best kiest. Het kan echt helpen om je spieren te ontspannen .
4. Kurkuma: kurkuma is een krachtig kruid dat al eeuwen wordt gebruikt in de traditionele geneeskunde in India. Geelwortel (curcuma) helpt bij het behoud van soepele gewrichten.
5. Yoga: deze mix van trage oefeningen, ademhaling en meditatie is goed voor je lichaam en geest. Het verbetert je flexibiliteit en neemt stress/ spanning weg.
6. Calcium en magnesium: dragen bij tot de instandhouding van normale botten.
7. Vitamine C draagt bij tot de normale collageenvorming voor de normale werking van de botten en de normale werking van het kraakbeen.
8. Ons nummer 1 product bij gewrichtsklachten? Gramulos!

Vraag ons telefonisch of per mail om meer info of advies 📞

De informatie op onze blog is louter informatief. Onze tips of adviezen die we in de blogartikels meegeven, vervangen in géén geval het advies van een arts of apotheker. Raadpleeg bij klachten of ziekte steeds uw behandelende gezondheidstherapeut/ arts of apotheker.

Geef een reactie