Voedingssupplementen tijdens de zwangerschap?

Proficiat! Jij verwacht (binnenkort) een kleintje. Jezelf verzorgen vóór de zwangerschap is vanzelfssprekend, maar tijdens de zwangerschap is dit des te belangrijker. Denk eraan dat je baby tijdens de hele zwangerschap afhankelijk is van de voeding die jij opneemt. Daarom deel ik onderaan in het blogberichtje ook enkele superfoods om te eten tijdens je zwangerschap. Eerst gaan we dieper in op welke voedingssupplementen je kan innemen tijdens je zwangerschap en waarom.

Welke supplementen kan ik nemen als ik zwanger ben?

Gedurende de zwangerschap zijn de behoeften van bepaalde voedingsstoffen heel erg hoog. Als je de voedingstoffen niet voldoende uit voeding kan halen, kan je gynaecoloog aanraden om eventueel de volgende voedingssupplementen in te nemen;

  1. Omega 3-vetzuren (visolie)
  2. IJzer
  3. Foliumzuur
  4. Multivitaminepreparaten

Omega 3-vetzuren ( visolie )

Omega 3-vetzuren,onder andere eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). Het lichaam kan deze vetzuren niet zelf aanmaken en de opname moet dus vrijwel volledig uit de voeding komen. Een gemiddelde inname van 200 mg DHA/dag is aangeraden tijdens zwangerschap en borstvoeding. Vette vissen zijn rijk aan deze vetzuren. Aan jou de keuze of je veel vis ( minstens 2x per week) eet tijdens je zwangerschap of simpelweg een visolie supplement inneemt om aan deze hoeveelheid te komen. Advies: eet geen rauwe vis tijdens de zwangerschap! Waarom zou je visolie nemen tijdens je zwangerschap? Visolie bevordert de ontwikkeling van je baby tijdens de zwangerschap en verder heeft omega 3 visolie ook een positief effect op het gezichtsvermogen van je baby.

In ons assortiment verkrijgbaar als Marine-3 capsules.

IJzer

Bij het begin van de zwangerschap zal je gynaecoloog normaal een bloedonderzoek uitvoeren en je ijzerwaarden bepalen. Als je bij aanvang van de zwangerschap een ijzertekort hebt, dan heb je zeker een supplement nodig aangezien de voorraad van ijzer via de voeding heel traag wordt aangevuld. Wat kunnen de gevolgen van een ijzertekort zijn tijdens de zwangerschap? Dit kan leiden tot bloedarmoede wat dan op zijn beurt kan leiden tot zuurstoftekort voor de foetus. Dit kan de normale groei en ontwikkeling van je baby verstoren.

In ons assortiment verkrijgbaar als Fe-Cap+

Foliumzuur

Bij vrouwen die willen zwanger worden, adviseren gezondheidstherapeuten hen om extra foliumzuur in te nemen. Het draagt bij tot de vorming van de placenta en de groei van je baby. Het advies is om naast je gezonde voeding dagelijks 400 microgram foliumzuur te slikken tot ongeveer de 10e week van de zwangerschap. Foliumzuur zorgt voor de aanmaak van gezonde bloedcellen en het heeft een positieve invloed op de opname van ijzer. Een belangrijk punt is dat foliumzuur geboorteafwijkingen, nl. openruggetje en hazenlip kan helpen voorkomen.

In ons assortiment verkrijgbaar als VitamineB9+

Multivitaminepreparaten

Eet je gezond en gevarieerd? Dan krijg je wellicht alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt voor jezelf en voor de baby. Als dit niet het geval is, kan een multivitamine worden genomen. Deze moeten specifiek voor zwangere vrouwen zijn, dus koop niet zomaar eentje in je supermarkt. Het is belangrijk om de actieve stoffen en de hoeveelheid ervan na te kijken en te bespreken met je arts/ gynaecoloog. Zoals eerder vermeld is het niet nodig om een multivitamine te nemen indien je voedingspatroon gezond, gevarieerd en evenwichtig is.

In ons assortiment verkrijgbaar als Vitamineril

Indien je meer wenst te weten over deze supplementen, raadpleeg je arts/ gynaecologe of neem gerust contact met ons op voor meer advies. Let wel: de informatie bij onze supplementen zijn volledig ter ondersteuning, bevordering en optimalisering van de algemene gezondheid. Onze voedingssupplementen zijn géén geneesmiddelen. Een voedingssupplement mag niet als vervanging van een gevarieerde en evenwichtige voeding en van een gezonde levensstijl worden gebruikt. De aanbevolen dagdosis niet overschrijden.

Welke superfoods mag ik eten tijdens mijn zwangerschap?

Hieronder zie je een interessante infographic die een opsomming geeft van een aantal superfoods die je mag eten tijdens je zwangerschap. Het gaat hier o.a. over broccoli, peulvruchten, bananen, zalm, avocado, eieren, bessen, yoghurt, … enzovoort. Deze infographic is puur inspirationeel en is alleen bestemd voor informatieve doeleinden. De infographic is niet bedoeld om te genezen, een diagnose te stellen of om medisch advies te geven

De beste voeding tijdens je zwangerschap
Welke voeding mag je zeker eten tijdens de zwangerschap en waarom

Lees ook zeker ons blogberichtje waarin we tips geven over enkele gezonde snacks voor tijdens de zwangerschap. 

Geef een reactie