De kracht van collageen

Collageen helpt je huid jong te houden

Het nemen van collageen heeft meerdere voordelen. Om te beginnen kan het de gezondheid van de huid verbeteren, helpen bij pijnlijke gewrichten, botten sterk en gezond houden, spiermassa vergroten en de darmgezondheid verbeteren.

Debra Jaliman, MD, auteur van “Skin Rules: Trade Secrets from a top New York Dermatologist”, zegt: “Na de leeftijd van 25 jaar breken we meer collageen af ​​dan we maken, daarom zien we vanaf dan fijne lijntjes en rimpels.” Daarmee wil ik dat je deze vier dingen in gedachten houdt de volgende keer dat je iemand over collageen hoort praten.

  1. Collageen is eigenlijk de lijm die alles in ons lichaam vasthoudt. Er zijn meer dan 28 verschillende soorten collageen in ons lichaam. Type I, II en III zijn de meest voorkomende.
  2. Collageen helpt het lichaam om cel-signalen uit te zenden. Dit zijn signalen die kunnen helpen bij ontstekingen en gehavende cellen herstellen.
  3. De collageenproductie neemt langzaam af naarmate je ouder wordt. Dit is slechts een deel van de normale menselijke cyclus van veroudering.
  4. Het is het meest voorkomende eiwit in ons lichaam. Als je dit kunt geloven, maakt collageen meer dan een derde van ons totale eiwit in het lichaam uit.

Volgens onderzoek kunnen deze positieve effecten aan collageen worden toegewezen; 

  • Verbeterde gezondheid van de huid: naarmate we ouder worden, is het normaal dat de huid slapper wordt en die jeugdige uitstraling verliest. Een dubbelblind, placebo-gecontroleerd onderzoek van Skin Pharmacology and Physiology wees uit dat vrouwen die acht weken lang tussen 2,5 en 5 gram collageen consumeerden, een significante verbetering van de huidelasticiteit vertoonden in vergelijking met vrouwen die een placebo namen. 
  • Gewrichtspijn: het maakt deel uit van het menselijke fysiologische proces waarbij het lichaam (bot)collageen afbreekt en vervolgens weer opbouwt. Gehydrolyseerde (= van water ontdaan) collageensupplementen kunnen helpen meer collageen in het lichaam te stimuleren. Een studie uit 2008 wees uit dat atleten met activiteit gerelateerde gewrichtspijn die zes maanden gehydrolyseerd collageen gebruikten, een verbetering van hun pijn zagen. Ook evalueerde een gerandomiseerde, dubbelblinde studie van 6 maanden de werkzaamheid en veiligheid van collageenhydrolysaat voor deelnemers tussen de leeftijden van 50 jaar oud met gewrichtspijn. De studie concludeerde dat deelnemers een verbetering van gewrichtspijn vonden.
  • Verbeterde darmgezondheid: met een kleine hoeveelheid collageensuppletie in het lichaam, kan de darm exponentieel verbeteren, vooral als u lijdt aan een lekkende darm waar bacteriën en andere gifstoffen de rest van het lichaam kunnen binnendringen. Eén studie concludeerde dat collageen uw darm- en maagwand versterkt, wat zou helpen bij het lekkende darmsyndroom.
  • Slaap: wie houdt er niet van om meer meer nachtrust te krijgen? Glycine is een aminozuur dat ook werkt als een remmende neurotransmitter in collageen om het perifere en centrale zenuwstelsel te kalmeren. Uit één onderzoek bleek dat glycine de slaperigheid overdag en de cognitieve functie overdag verminderde.

Hoe lang duurt het voordat collageensupplementen werken? Elk individu is net zo uniek als de supplementen die ze nemen. Of het nu gaat om uw gewrichten van huid en nagels, het kan tot 3-4 maanden duren om resultaten te zien. Collageen is nu bij ons verkrijgbaar ! 

Referenties van de besproken studies;

  1. Karger AG, Basel. Oral Supplementation of Specific Collagen Peptides Has Beneficial Effects on Human Skin Physiology: A Double-Blind, Placebo-Controlled Study. Skin Pharmacology and Physiology. Karger Journal. 2014;27:47-55 https://www.karger.com/Article/Abstract/351376 Accessed. Dec 31 2018.
  2. Clark KL, Sebastianelli W, Flechsenhar KR, et al. 24-Week study on the use of collagen hydrolysate as a dietary supplement in athletes with activity-related joint pain. Curr Med Res Opin. 2008;24(5):1485-96. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18416885 Accessed Dec 31 2018.
  3. Bruyère O, Zegels B, Leonori L, et al. Effect of collagen hydrolysate in articular pain: a 6-month randomized, double-blind, placebo controlled study. Complement Ther Med. 2012;20(3):124-30. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22500661 Accessed Dec 31st 2018.
  4. Graham MF, Drucker DE, Diegelmann RF, Elson CO. Collagen synthesis by human intestinal smooth muscle cells in culture. Gastroenterology. 1987;92(2):400-5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3792777 Accessed Dec 31st 2018.
  5. Wataru Yamadera, Kentaro Inagawa, Shintaro Chiba, Makoto Bannai, Michio Takahashi, Kazuhiko Nakayama. Glycine Ingestion Improves Subjective Sleep Quality In Human Volunteers, Correlating With Polysomnographic Changes. Sleep and Biological Rhythms. 2007;126-131. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1479-8425.2007.00262.x Accessed Dec 31st 2018.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *