Hoge temperaturen in het land: neem je voorzorgen

Drink veel water tijdens warmte

De nieuwsberichten waarschuwen ons voor een tweede hittegolf. Het is belangrijk enkele voorzorgen te nemen. Zeker gevoelige groepen zoals ouderen en jonge kinderen krijgen het advies om; binnen te blijven, geen grote lichamelijke inspanningen leveren en op de warmste uren van de dag de vensters gesloten houden.

Nog enkele andere tips om de zomer gezond door te komen. 

Hydrateren is de boodschap
Heel veel drinken, vooral water! Je moet daarom je tas thee of koffie niet aan de kant schuiven, maar verkoeling krijg je sneller met een koel drankje. Alcohol zou je best vermijden, zeker tijdens een hittegolf. Maar hoeveel water heeft je lichaam dan precies nodig tijdens een hittegolf? Aangeraden is dat volwassenen zo’n 2 liter water per dag drinken, voor kinderen is 1,5 liter water per dag voldoende. Dankzij de slimme waterfles MySmartbottle houd je bij via een app hoeveel je drinkt per dag.

Blijf binnen tussen 12u00 – 16u00
Binnen blijven en de vensters en rolluiken sluiten tijdens de warmste uren van de dag is ook een belangrijke tip. Je kan wel je ramen en deuren wagenwijd open zetten, zodat een goede circulatie van de lucht ontstaat. Probeer je dan op die momenten ook te ontspannen en geen te grote inspanningen doen. Lees bijvoorbeeld een interessant boek?

Bescherm je huid met zonnecrème
Probeer de blootstelling aan de zon te beperken en gebruik zeker voldoende zonnecrème. Smeer jezelf in een half uur voor blootstelling aan de zon én regelmatig herhalen. Ook na het zwemmen of bij overmatig zweten, meerdere malen je zonnecrème goed verdelen over de huid. Wist je dat wij sinds kort opnieuw een vegan sunmilk SPF20 aanbieden?

Zorg voor verluchting en verkoeling
Laat het al enkele dagen op voorhand goed ventileren binnenshuis. Ideaal is om je woning ’s nachts te verluchten, omdat de temperaturen dan lager zijn. Wat ook voor verkoeling kan zorgen zijn o.a. ventilatoren, vernevelaars, een koude douche en frisse drankjes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *