Slechts enkele calorieën minder per dag hebben vele positieve gezondheidsvoordelen

Verminder kans op metabole ziekten

Als u ongeveer 300 calorieën per dag minder eet – het equivalent van zes Oreo-koekjes bijvoorbeeld – kan dat het risico op diabetes en hartziekten verminderen, suggereert nieuw onderzoek.

In de studie werd vooropgesteld dat iets meer dan 200 volwassenen jonger dan 50 met een gezond gewicht hun calorie-inname met twee jaar moesten verminderen met 25%. De gemiddelde caloriebeperking in de groep was ongeveer 12% (300 calorieën per dag). Het lukte ze allemaal om daardoor 10% minder te wegen, waarvan 71% vet was.

Naast het gewichtsverlies, wat zijn de andere voordelen aan 300 calorieën minder per dag eten? Er werden verbeteringen waargenomen in de al goede niveaus van cholesterol, bloeddruk, bloedsuikerspiegel en andere markers van risico’s voor metabole ziekten. De proefpersonen hadden ook lagere niveaus van een biomarker voor chronische ontstekingen, die is gekoppeld aan hartziekten of mentale achteruitgang.

“Er is iets met calorierestrictie, een mechanisme dat we nog niet begrijpen dat resulteert in deze verbeteringen,” zei studie auteur Dr. William Kraus, een cardioloog en professor in de geneeskunde aan de Duke University School of Medicine in Durham, N.C. “We hebben bloed-, spier- en andere monsters verzameld van deze proefpersonen en zullen blijven onderzoeken wat dit metabolische signaal zou kunnen zijn,” voegde hij eraan toe in een persbericht van Duke.

“De bevindingen laten zien dat zelfs een kleine wijziging de last van diabetes en hart- en vaatziekten die we in dit land hebben, kan verminderen”, zei Kraus. “Mensen kunnen dit redelijk gemakkelijk doen door simpelweg hun kleine indiscreties hier en daar te bekijken, of misschien de hoeveelheid ervan te verminderen, zoals niet snacken na het eten,” stelde hij voor.

De studie, gepubliceerd op 11 juli in het tijdschrift The Lancet Diabetes & Endocrinology, maakt deel uit van een lopend project met de Amerikaanse National Institutes of Health. Bron: https://www.webmd.com  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *