Tips bij het innemen van supplementen

Tips bij het innemen van supplementen

Wanneer slik ik het best mijn supplement?

Veel mensen nemen elke dag een of meerdere supplementen in. Soms zelf in combinatie met medicatie. Wij geven je graag enkele handige tips bij het innemen van supplementen.

Tip 1: supplementen nemen tijdens het ontbijt / lunch

De meeste voedingssupplementen kan je het best innemen bij het ontbijt of tijdens de lunch. Waarom niet op het einde van de dag? Sommige vitamines, zoals B-vitamines en vitamine C, maken je energieker. Als je deze dus later op de avond zou innemen, kan dat problemen geven bij het inslapen.

Anderzijds zijn er dus ook supplementen die het zenuwstelsel ondersteunen en eerder rustgeven werken. Deze worden vaak 2x daags genomen en verspreid je dan ook best doorheen de dag. Bijvoorbeeld 1 capsule/ tablet bij het ontbijt en 1 capsule/ tablet bij het avondmaal.

Supplementen die specifiek werken op de slaap neem je best een halfuurtje voor het slapengaan.

Tip 2: maak er een ritueel van

Kies een vast moment zodat het als het ware een ‘ritueel’ wordt. Op die manier zal je je supplementen niet snel vergeten.

Tip 3: tijdens de maaltijd vitamines nemen

Neem je supplementen idealiter tijdens of na de maaltijd. Zo zullen de extra vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen worden opgenomen samen met het voedsel. Hierdoor maak je optimaal gebruik van de interactie met de andere stoffen in die voeding.

De opname vanuit het maagdarmkanaal wordt zo ook vergroot en vermeerdert daardoor de opname van vet oplosbare vitamines ( A, D, K en E ) én softgel capsules zoals visolie en coenzym Q10.

Uitzondering: Probiotica neem je best op een ander moment van de dag. Op de nuchtere maag is het maagzuur niet actief evenals de verteringsenzymen en gal, waardoor de bacteriën gemakkelijker overleven. Wanneer dan? Best 1 uur of anderhalf uur voor de maaltijd ofwel tussen de maaltijden bijvoorbeeld om 10u00 en om 15u00.

Tip 4: verdeel je supplementen gedurende de dag

Wanneer je van een bepaald supplement meerdere tabletten/ capsules neemt bijvoorbeeld collageen, kan je dit best verdelen over de dag.

Zo dit waren onze tips bij het innemen van supplementen. Ken jij er nog? Deel ze gerust met ons en plaats een reactie op het blogberichtje.

De informatie op onze blog is louter informatief. Onze tips of adviezen die we in de blogartikels meegeven, vervangen in géén geval het advies van een arts of apotheker. Raadpleeg bij klachten of ziekte steeds uw behandelende gezondheidstherapeut/ arts of apotheker.

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

Geef een antwoord