Tips bij het innemen van supplementen

wanneer supplementen innemen

Wanneer slik ik het best mijn supplement?

Veel mensen nemen elke dag een supplement in. Wij geven je in deze nieuwsbrief handige tips over het innemen van supplementen.

Tip 1: supplementen nemen tijdens het ontbijt / lunch

Voedingssupplementen kan je het best innemen bij het ontbijt of tijdens de lunch. Waarom niet op het einde van de dag? Sommige vitamines, zoals B-vitamines en vitamine C, maken je energieker. Als je deze dus later op de avond zou innemen, kan dat problemen geven bij het inslapen.

Tip 2: maak er een ritueel van

Kies een vast moment zodat het als het ware een ‘ritueel’ wordt. Op die manier zal je je supplementen niet snel vergeten.

Tip 3: tijdens de maaltijd vitamines nemen

Neem je supplementen tijdens of na de maaltijd, nooit vóór de maaltijd. Zo zullen de extra vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen worden opgenomen samen met het voedsel. Hierdoor maak je optimaal gebruik van de interactie met de andere stoffen in die voeding.

De opname vanuit het maagdarmkanaal wordt zo ook vergroot en vermeerdert daardoor de opname van vet oplosbare vitamines ( A, D, K en E ) én softgel capsules zoals visolie en coenzym Q10.

Uitzondering: Probiotica neem je best op een ander moment van de dag. Op de nuchtere maag is het maagzuur niet actief evenals de verteringsenzymen en gal, waardoor de bacteriën gemakkelijker overleven. Wanneer dan? Best 1 uur of anderhalf uur voor de maaltijd ofwel tussen de maaltijden bijvoorbeeld om 10u00 en om 15u00.

Tip 4: verdeel je supplementen gedurende de dag

Wanneer je van een bepaald supplement meerdere tabletten/ capsules neemt bijvoorbeeld vitamine C, kan je dit best verdelen over de dag.

De informatie op onze blog is louter informatief. Onze tips of adviezen die we in de blogartikels meegeven, vervangen in géén geval het advies van een arts of apotheker. Raadpleeg bij klachten of ziekte steeds uw behandelende gezondheidstherapeut/ arts of apotheker.

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

Geef een reactie