Tips bij het innemen van supplementen

wanneer supplementen innemen

Wanneer? Tijdens een maaltijd? Allemaal tegelijkertijd?

Veel mensen nemen elke dag een supplement in. Wij geven je in deze nieuwsbrief handige tips over het innemen van supplementen.

Tip 1
Voedingssupplementen kan je het best innemen bij het ontbijt of tijdens de lunch. Waarom niet op het einde van de dag? Sommige vitamines, zoals B-vitamines en vitamine C, maken je energieker. Als je deze dus later op de avond zou innemen, kan dat problemen geven bij het inslapen.

Tip 2
Kies een vast moment zodat het als het ware een ‘ritueel’ wordt. Op die manier zal je je supplementen niet snel vergeten.

Tip 4
Neem je supplementen tijdens of na de maaltijd, nooit vóór de maaltijd. Zo zullen de extra vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen worden opgenomen samen met het voedsel. Hierdoor maak je optimaal gebruik van de interactie met de andere stoffen in die voeding.

De opname vanuit het maagdarmkanaal wordt zo ook vergroot en vermeerdert daardoor de opname van vet oplosbare vitamines ( A, D, K en E ) én softgel capsules zoals visolie en coenzym Q10.

Uitzondering: Probiotica neem je best op een ander moment van de dag. Op de nuchtere maag is het maagzuur niet actief evenals de verteringsenzymen en gal, waardoor de bacteriën gemakkelijker overleven. Wanneer dan? Best 1 uur of anderhalf uur voor de maaltijd ofwel tussen de maaltijden bijvoorbeeld om 10u00 en om 15u00.

Tip 5
Wanneer je van een bepaald supplement meerdere tabletten/ capsules neemt bijvoorbeeld vitamine C, kan je dit best verdelen over de dag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *