Draag zorg voor je botten

In bomen klimmen, op springkastelen ravotten en met de fiets of je skateboard een race houden tegen de andere kindjes in de straat. Als je jong bent, kan je al eens een stoot uithalen, zonder je zorgen te maken over de gevolgen. Dat hoort zo te zijn. Op latere leeftijd moeten we echter wel wat voorzichter omgaan met ons bottengestel.

De drempel van 50

Ouderdomskwaaltjes komen meestal vanaf de leeftijd van 50 voor. De beenderen worden fragieler, spieren iets minder sterk, struikelen en vallen gebeurt weleens en heeft vaak fracturen tot gevolg. Die botbreuken doen uiteraard veel pijn en brengen een lange revalidatie met zich mee. In het ergste geval leidt het tot verlies van autonomie.

Vooral vrouwen zijn het slachtoffer van deze kwaaltjes. Waarom? Omdat de hormonale veranderingen die een vrouw ondergaat tijdens haar menopauze ook een negatieve impact hebben op de beenderen. Het bot wordt broos en kan getroffen worden door een versneld ontkalkingsproces, oftewel osteoporose. In België alleen zijn er 600.000 50-plussers die lijden aan osteoporose, goed voor zo’n 80.000 fracturen per jaar. 80% daarvan zijn vrouwen, maar ook 1 op de 5 mannen lijdt op zijn minst aan één fractuur.

Preventie is het sleutelwoord

Gelukkig zijn er een aantal manieren om die versnelde botontkalking te voorkomen;

  1. Beweging: een dagelijkse fysieke activiteit kan al een positieve invloed hebben op je beenderen en spieren. Denk aan een leuke wandeling door de bossen, een beetje werken in de tuin, …
  2. Voeding: een gezond, evenwichtig eetpatroon bevat normaal voldoende zuivelproducten en dus calcium. Bij de meeste vrouwen raden we de inname van een calciumsupplement aan, omdat het heel moeilijk is om door voeding alleen genoeg calcium binnen te krijgen.
  3. Zon: aansluitend aan de nodige calciuminname is ook de opname van de ‘zonnevitamine’. Vitamine D bevordert ook de opname van calcium en is cruciaal voor het behoud van spieren. Jammer genoeg zijn er veel maanden in België waar we de zon niet te zien krijgen. Daarom is een supplement van vitamine D ook aangeraden.
  4. Diverse: vermijd slaappillen en kalmeerpillen die je moe of slapjes kunnen maken en daardoor de kans op vallen of struikelen vergroten. Een tapijt in je living of slaapkamer? Weg ermee, want ook dit vergroot struikelgevaar. Laat tot slot elk jaar je zicht nakijken.

Met het volgen van voorgaande tips kan je osteoporose vermijden en dus een kwalitatiever leven leiden tot je 100ste levensjaar 😉 .

Bron – © E. Van Hoegarden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *